..

16 Mayıs 2012 Çarşamba

Erik Ekşisi Sosu

                 
                   Uzun zamandır satalatalarımda severek kullanıyorum ekşi erik sosunu. Ama hazırını tabi. Hazır mevsimiyken " -Neden, kendim de yapmıyorum." dedim.
                   Bizim memlekette, İnsihar ilçesinde biliyorum ki yapıyorlar erik sosu. Fakat onlar dağdaki yabani eriklerden yapıyorlar. Bu yaptıkları erik sosunu ise mantıda kullanıyorlar. Ben daha önce hiç tatmadım ama bu yaz yabani erikten ben  de yapmayı düşünüyorum.
                  Büyük kızım eriği çok sever. Bu kez aldığım erikler epeyce ekşi çıktı. Tam da düşündüğüm gibiydi. Bunlardan çok güzel sos olur dedim. Hazırı pek benimkinin renginde olmuyor. Hazır erik sosu, biraz daha kırmızıya çalan rengi ve nişastanın akışkınlığının vereceği kıvamlı birşey oluyor. Benimkisi ise tamamen orijinal rengi ve tadında. Yaptığım iki haftaya yakın oldu, her salatamı büyük bir keyifle bu sosla hazırlıyorum.
                  Tadına gelince limonu aratmıyor; çok ekşi. Biraz koyu kıvamlı yaptım ben, siz isterseniz su miktarını artırıp daha akışkan bir şekilde yapabilirsiniz. Biz böyle sevdiğimiz için sakınca görmedim. 

                    Daha önce erikten pestil yapmıştım. Tarif için Buraya bakabilirsiniz. Bu kez yeşil erik kullandım. Sevgili Pembe Kekik 'in dediğine göre, erik pestili kalbi güçlendiriyormuş. Ben bunun erik sosu için de söylenebileceği kanısındayım. Yapılış olarak pek bir farkı olmayan bu iki ayrı şey, kurutma işlemi hariç aynı şekilde yapılıyor. Erik sosu kullanın salatalarınızda ve kalbiniz güçlensin diyorum ve tarife geçiyorum...

Malzemeler:
  • 1,5 kg  ekşi yeşil erik
  • 1,5 kg içme suyu
Yapılışı:
  1. Erikleri yıka, saplarını ayıkla, derince bir tencereye suyunu da ekleyerek koy.
  2. Erikler sararınca, biraz daha kaynat.
  3. Ağzı açık bir tencenin üzerine metal süzgeci koy. Ocaktan indirdiğin erikleri bu süzgece boşalt.
  4. Soğuyunca elinle yada kepçeyle süzgeçten geçir.
  5. Tencerede biriken, erik püresini, tekrar ocağa al, kıvamı gelinceye kadar kaynat.
  6. Soğuyunca cam kavanoza al ve buzdalabına kaldır. Kullanmak istediğin zaman, 1 kaşık zeytinyağı ile istediğin miktar erik sosunu karıştır salatalara kullan. Afiyet Olsun...

16 yorum:

  1. çok iyi fikirmiş teşekkür ederim.bahçemde biraz ekşi eriğim var pek yiyemiyoruz.ondan yapayım bende.ellerine sağlık.sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yenilmeyen ekşi eriklere güzel bir çözüm. :)

      Sil
  2. ayy çok sevmiştim ilk yediğimde canım çekti şimdi yaa =((

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hoşgeldiniz sevgili svieri doroga, bilenler seviyor bu tadı öyle değil mi?

      Sil
  3. Bende kızınız gibi tam bir erik canavarıyım. Yeşil eriğe bayılırım ama erik sosunuda erik pestilinide ilk kez sizden duydum. Marketlerdede hiç dikkatimi çekmemiş ya da dikkat etmemişim. Ama limon gibi olması çok akla yatkın. İşallah birgün deneme veya yapma imkanım olur. Ekşi sevmeyen biri olarak konu erik olduğundan tadını merak ettim. Ellerine sağlık. Sayende erik sosunuda, pestilinide öğrenmiş oldum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili pınar burada hep birlikte birşeyler öğrenip kendimizi ve mutfak becerimizi geliştiriyoruz. siz benden bunları öğrendiniz ben mutfak dilinden erik sosunun başka kullanım alanlarını... böylece büyüyüp gidiyor bilgiler. en çok blokculuğun bu yanını seviyorum. yine beklerim sevgiler

      Sil
  4. Oy Allahim agzim sulandi. O erikler burada olsa su an..
    Bizde de yabani erikten yapiliyor ve kisin balik ve etli yemeklerde tuketilir.
    Harika tadi var.. ve cok lezzetli ..
    ozledim eline saglik olsun canim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bak senin sayende ben de yeni birşeyler öğrenmiş oldum. bu sosu balık ve etli yemeklerde kullanabileceğimi bilmiyordum. sağ ol :)

      Sil
  5. Canım ellerine sağlık enfes olmuş.Bence kısırdada kullan nar ekşisinin lezzetini verir sanırım sevgiler.

    YanıtlaSil
  6. İlk defa duydum erik sosunu. Ekşi erikleri değerlendirmek için güzel bir fikir. Ellerine sağlık olsun. Sevgiler..

    YanıtlaSil
  7. değişik ve güzel bir tarif canım.ellerine sağlık.öpüyorum.

    YanıtlaSil
  8. Ben de izlediğim bir belgeselden senin dediğin gibi yabani erikle yapılan bir sos tarifi aldım.Onda da yaban eriği bulunamazsa yeşil erik kullanın dediler.Biraz da çeşniler var onda. Salatadan ziyade pişmiş etlerin üzerine döküyorlardı.Çok iyi hatırlattın ben de onu deneyeyim. Senin yaptığını da yaparım salatalar için çok güzel olur.Sevgiler:)

    YanıtlaSil
  9. İlk kez duydum ama ben de eriği çok severim. Benim damak tadına uyacağına eminim. Deneyeceğim inşallah. Ellerine sağlık canım. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  10. hem değişik, hem de kolaymış Elifcim
    ve dediğin gibi orjinal...
    ellerine sağlık

    YanıtlaSil
  11. şu an ağzımı tarif edemiyorum ve konuşmakta güçlük çekiyorum ayyyyyyyyyyyyyyy:))
    çok severim ama ekşi sos olarak düşünmek benim ağzımı buruşturdu(ne demekse:)yazın kayınvalidemin bahçesin bol olur ne yapmalı diye bazen düşünürüz işte çözüm:)
    sevgiler

    YanıtlaSil

yorum var