..

17 Ocak 2013 Perşembe

Kesme Aşı (Kars Yöresi) - Yada Erişteli Yeşil Mercimek Yemeği

                 Mehmet Ali Birand'ı kaybettik. Allah'tan rahmet diliyorum, ailesine de sabır. Bugün sabahtan beri, facede "öldü" haberleri yayınlanıyor. Ben hiç ummuyordum. O kadar sağlıklı, o kadar neşeli duruyordu ki, sanki yakıştıramıyordum. (Hoş ölüm kime yakışmış ki!) Daha geçenlerde, bir programda, türban konusunu paylaşmıştı. Ben de o programı büyük keyifle izlemiştim. Her gün gördüğümüz bu insanlar, sanki yakından tanıdığımız kişiler kadar tanıdık, bildik oluveriyor. Ani ölümüyle de beni  sarstı. Yani demek istediğim, "Ölüm bize o kadar yakın ki, bugün var dediğimiz, yarın toprak oluyor. "  Ve yine düşünüyor insan, bu dünyanın geçiciliğini, aslında gerçek olmayan, güzel bir gölgeden ibaret olduğunu...
               Bu yemeği yayına hazırlarken hiç aklımda bu konulara girmek yoktu. Ama burası benim bloğum. Ne düşünüyorsam, ne hissediyorsam onları da paylaşmalıyım. Yoksa tek derdimiz, yemek yapmak ve yemek olsaydı, Elif bunun neresinde olabilirdi ki?
Yeşil Mercimek 
               
                Kesme Aşı, komşum Naringül Abla'dan öğrendiğim bir yemek (yada çorba ). Her ne kadar kış çorbası olarak söz ediyor olsak da aynı zamanda içindeki malzemelere bakınca başlı başına bir ana yemek bile oluyor bence.
               Yeşil mercimeği bizim evin ahalisi pek sevmez. Ben ise ısrarla yedirmeye çalışırım. Hele de içine erişteler girince başka güzel oluyor.
                Naringül abla, Kars- Sarıkamışlı. Onlar çok severek yapıyorlar, bir gün bana da bir tabak almış gelmişti. Çok beğenince yapılışını sordum. Bildiğimiz yeşil mercimek çorbasına bildiğimiz erişte katılıyor, tek farkı hamurun bir kısmı ile kıtır hamurlar da ilave ediliyor yemeğe.
               Bol naneli, bu yemeği özellikle şu kış aylarında yapmanızı öneririm. İki gündür üst üste çorba vermiş olsam da, farklı zamanlarda yapılıp yenildi. Arayı soğutmadan vermek istedim. Hayırlı cumalar...

Kesme Aşı İçin Malzemeler:

  • 1 su bardağı yeşil mercimek
  • haşlamak için 3 su bardağı su
  • 1 orta boy kuru soğan
  • 1/2 kaşık domates salçası
  • 1/2 kaşık biber salçası
  • pişirirken ilave edilmek için 7 su bardağı su
  • 1 tatlı kaşığı kuru nane
Hamuru İçin:
  • 1 yumurta
  • 8 kaşık un
  • 4 kaşık su
  • 1/2 tatlı kaşığı tuz

Yapılışı:
  1.  1 su bardağı yeşil mercimeği, 3 su bardağı su bardağı suda (az tuz ilavesi ile) haşlıyoruz. (Dağılmadan, hafif diri olsun)
  2. Bir kaseye, yumurta kırıp, tuz ve suyu ekliyoruz. 8 kaşık un ilavesi ile biraz katı bir hamur yoğuruyoruz.
  3. Bu hamurun birini büyük birini daha küçük 2 bezeye ayırıyoruz. Bezeleri un yardımıyla açıp, birini şeritler halinde erişte şeklinde  kesiyoruz. ( 3 nolu foto)
  4. Tencereye, çok az yağ koyarak, küp küp doğradığımız kuru soğanı, ölünceye kadar kavuruyoruz. Üzerine salçaları ilave edip, bir iki çevirdikten sonra, haşladığımız mercimeği ilave ederek, 7 su bardağı su ekliyoruz. Tuzunu da damak tadımıza göre belirleyip, kaynamaya bırakıyoruz.
  5. Bu arada, diğer bezeyi,  büyükçe parçalara ayırıp, elimizde oklava gibi uzun yuvarlıyoruz. Bunları una bulayıp, küçük küpler halinde kesiyoruz. (2 nolu foto)
  6. Yemeği kısık ateşe alıp, erişteleri ilave ediyoruz.(Erişte miktarını kendiniz belirleyebilirsiniz, hepsini katmak zorunda değilsiniz)
  7. Bir tavaya, biraz sıvıyağ katıyoruz (Çok az da salça katabilirsiniz). Bu küp şeklinde kestiğimiz hamurları bu yağda kızartıyoruz. Yemeğin altını kapatmadan önce, bu kızarmış hamurları ilave ediyoruz. Çok az daha ocakta tutuyoruz. Afiyet Olsun...

19 yorum:

  1. CANIM HAYIRLI CUMALAR
    NASIL CANIM ÇEKTİ ŞU AN
    OLSADA İÇSEM
    ELLERİNE SAĞLIK
    MÜTHİŞ GÖZÜKÜYOR TOK ALAN İNSANI ACIKTIRIR BU ÇORBA

    YanıtlaSil
  2. Allah rahmet eylesin Mevlam Hiç kimseye ani ölümü yaşatmasın. Ayrıca,Erişteli Yeşil Mercimek Yemeği çok leziz görünüyor.Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  3. cok severim ben bu yemegi, sadece biz uzun kesilmis eriste ile yapiyoruz...
    ellerine saglik cok lezzetli görünüyor

    YanıtlaSil
  4. Ben de Rahmet diliyorum M.Ali Brand'a..
    Yemeğini de bugün öğlene soframda istiyorum:)
    Afiyetle canım.
    Hayırlı cumalar..

    YanıtlaSil
  5. Doğu da bu tür hamur-bakliyat yemekleri sıklıkla yapılıyor sanırım. Ben bir kez hamur-tavuk karşımı bir yemek yemiştim-yiyememiştim. Ağır gelmişti bana. Ben o hamurlardan sade kızartılmış haliyle birkaç parça alıp kaçayım en iyisi:))))

    YanıtlaSil
  6. bu yemeği biz de çok yaparız Elifcim...hatta sırf bunun için erişte keserken ayrıca daha ince ve daha küçük keseriz hamuru
    severek de yeriz
    ellerine sağlık
    sevgiyle...

    YanıtlaSil
  7. Ellerinize, emeğinize sağlık sitemizede beklerim ilginizi çekebilir.

    www.cafemarkt.com

    YanıtlaSil
  8. ellerine sağlık canım benim bayılırım birde tutmaca ikisini de çok severim :)
    hayırlı cumlar.
    Türkiye nin başı sağolsun :( dediğin gibi kabullenmek zor...

    YanıtlaSil
  9. annem çok yapar ama eşim pek bilmediğinden yemez:)nerden mi biliyorum ben de karslıyımda ondan.
    afiyet olsun.

    YanıtlaSil
  10. YEŞİL MERCİMEĞİ ÇOK SEVERİM HELE Kİ ET SEVMEYEN BİRİSİ OLARAK KESME ÇORBASINIDA BAYILIRIM, ELLERİNE SAĞLIK ELİFCİM.

    YanıtlaSil
  11. Hem lezzetli hem de sağlıklı bir yemek nefis görünüyor ellerine sağlık canım.

    YanıtlaSil
  12. canım ellerine sağlık çok sevdiğim bir yemek..Afiyet olsun..

    YanıtlaSil
  13. Pismis haline bayildim , emeklerine saglik elifcigim....

    YanıtlaSil
  14. Canımmm ellerine sağlık offf olmuş yani olsa da yesem yani:)) afiyet şeker olsun sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  15. Bu tarifi biliyor ve tadıp yemiş biri olarak gerçekten çok nefis oluyor.Hele de o kızartılan kıtır hamurlarla daha da bir şahane çorbaa ,aş başlı başına dediğin gibi ana yemek sanki.Ellerine sağlık olsun.canımmm.

    YanıtlaSil
  16. elıne sağlık sıva yöresı kesme çorbası der bende çok severım sevgıler

    YanıtlaSil
  17. gozum kaldi...kizarmis eristeler nasil da lezzet katar!

    YanıtlaSil
  18. valla görüntüsü bile harika kimbilir tadı nasıl? ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  19. Şimdi pişti ve tabağımda çok enfes bir akşam yemeği oldu ellerinize emeğinize sağlık

    YanıtlaSil

yorum var